Mässkola

  • Mingelbild

    Bli en mästare på att mingla

    Många tänker på mingel i form av biopremiärer med champagne och snittar, men att kunna affärsmingla kan vara avgörande för hur framgångsrik du blir.

    Bär namnskylten rätt

    Namnskylten ska sitta högt upp på din vänstra sida och inte ha för små bokstäver. När du hälsar sträcker du fram din högra axel och med skylten på vänster sida blir det lättare för den du möter att läsa din namnskylt. Sitter den dessutom högt upp kan de du pratar med lätt snegla och läsa ditt namn och titel igen, om de råkat glömma det.

    Tänk på kroppsspråket
    Ha varken armar eller ben i kors. Det är lättare att gå fram till någon som har ett öppet kroppsspråk. Om du tycker det är svårt att inte ha armarna i kors, försök att ha något i handen. Sitt inte ner – över huvud taget. Det är mycket svårare att närma sig någon som sitter ner, ha därför bekväma skor, för du ska stå.

    Ta ögonkontakt och le
    Våga ta ögonkontakt med den du träffar. Många kan tycka att det är läskigt och de fl esta gör det inte. Utöver att ta ögonkontakt – le. Du behöver inte ha ditt bästa fotosmajl, men ler du lite visar du att du tycker det är roligt att vara på plats. Du uppfattas som mer tillmötesgående och attraktiv om du ler.

    Säg "Hej"
    Du behöver inte ha en arsenal av avancerade säljrepliker eller inövade monologer. Att möta någon med blicken, se glad ut och säga ”hej”, är den perfekta öppningen.

    Börja prata - eller lyssna
    Vi har dubbelt så många öron som munnar. I stället för att berätta om dig själv, fråga vad personen gör där, vad de tycker om eventet, något speciellt de är ute efter, var de jobbar? Alla människor älskar nämligen att prata om sig själva. Då har du fått i gång ett samtal.

    Målet styr pratet
    Ha ett mål med ditt deltagande. Det styr nämligen hur mycket och vad du pratar om. Är du här för att skapa så många nya kontakter som möjligt eller vill du ha regelrätta affärsmöten med avslut? Allting styr hur du lägger upp ditt prat.

    Avsluta på rätt sätt
    Ett bra sätt att avsluta ett samtal är att sammanfatta det som har sagts och vad ni har kommit överens om. Ska du skicka en broschyr inom en vecka? Ska ni ta en lunch på torsdag? Ska du skicka en offert?

    Lova bara vad du kan hålla
    Om du säger att du ska mejla en offert inom en vecka, måste du också göra det. Allt handlar om att bygga förtroende, för vi gör affärer med dem vi känner förtroende för. Glömmer du att skicka offerten som du lovat, har du redan svikit förtroendet du har fått.

    Följ upp rätt - börja nätverka

    Arbetet efter ett event är minst lika omfattande som före och under. Nu följer du upp nya kontakter och skickar offerter, broschyrer, äter luncher. Nu knyter du ihop säcken som ditt minglande startade och underhåller relationen du har skapat. Det är nu du börjar nätverka.

    Hur kan jag öva mig i förväg?
    Besök gärna andra mässor och event. Hur blir du bemött? Vem blir du intresserad av att ta kontakt med? Att iaktta hur andra gör och träna gör dig bättre på att nätverka.

  • Dramatisera

    Dramatisera mera

    Genom att tänka dramaturgiskt kan du skapa ett större intresse och relevans kring din produkt. Olle Nyström, creative director på Rewir, som arbetar med event och möten, ger fyra dramaturgiska knep.

    1. Möt besökarna på rätt nivå
    Klockan är tio, besökarna hänger på låset, du som utställare är jättetaggad och vill ”köra järnet”. Besökarna befinner sig dock ofta någon annanstans mentalt; de vandrar runt lite planlöst utan att veta exakt vad de söker. Samtidigt har du mycket gratis genom att ställa ut på en mässa, för besökarna har ju ett grundintresse för ämnet och har betalat inträde.

    Olle tipsar: – Dessa två grupper ska mötas. I stället för att gå direkt på din varas eller tjänsts lösning, försök att tänka igenom var någonstans besökaren kommer att befinna sig mentalt, varför de är där, vad de har för mål och behov. Du bör eftersträva relevans för besökaren. Om montern upplevs som relevant kommer dina förutsättningar att få till ett samtal att öka. Relevansen hittar du ofta i steg ett: besökarens problem, behov eller önskan.

    2. Skapa en kontext
    På mat- och dryckesmässor kan du ofta få provsmaka en vara ihop med en annan: en ost och ett vin, våffla och sylt. Du kan använda samma teknik för att skapa en kontext kring din produkt, det vill säga visa upp den i ett sammanhang.

    Olle tipsar: – Du kan visa hur sakerna samspelar och du kan skapa ett universum kring din produkt.

    3. Utforma montern rätt
    Att tänka enligt en dramaturgisk linje innebär inte att du måste utforma din monter som en gång där besökaren ser saker i tur och ordning. Däremot kan det handla om hur du visar din lösning, i vilken kontext och vilka bilder du därmed förmedlar. Om du tillverkar en läsfåtölj kan du bygga upp ett hemmabibliotek med öppen spis och Vivaldi i högtalarna för att beskriva den sinnesro besökarna kommer att få när de sjunker ner i möbeln.

    Olle tipsar: – Du ska så klart visa din produkt, men det är ofta mer relevant att visa vad besökaren kan uppnå med din produkt, vad den löser eller vilket behov den tillfredsställer. Har du kunnat berätta din historia och skapat en dramatisering kring den, går besökaren därifrån med en berättelse. Det finns inget som griper tag i oss lika mycket, och det är dit du vill komma.

    4. Tänk på efterspelet
    När du har lett dina besökare genom steg ett och sedan visat din fina lösning i steg två, kommer du till slutet. Här handlar det om att knyta ihop säcken samt besvara nya frågor som kan uppstå. Säljer du en båt för två miljoner kronor kan du ha samarbete med en bankman som pratar finansiering, en trailerleverantör för att forsla hem båten eller en marina där besökaren kan ställa den.

    Olle tipsar:
    – Försök vara förberedd på de konsekvenser som köpet av din lösning kan innebära.

    Med dramaturgins hjälp kan du skapa en berättelse som engagerar. I sin enklaste form kan man dela in berättelsen i tre steg, så kallad dramaturgisk linje, vilka ofta handlar om ett problem (behov, önskan, längtan), en lösning och ett efterspel där trådarna knyts ihop eller nya frågor som uppstår besvaras. För ett charterbolag kan den dramaturgiska linjen se ut så här:

    • Behov – vi blir påminda om en strand, ett parasoll och en bok. Vi börjar längta bort och ”behöva” en lugn semesterresa.
    • Lösning – resan med flyg till destinationen.
    • Efterspel – på plats har bolaget ordnat hotell, guidade turer, barnpassning eller matlagningskurs.


    -  Att bara ropa ”Mallorca 4 999 kronor” är att hoppa över det viktiga första steget. Om du kan prata med besökaren och ta reda på vad de önskar och längtar efter, deras bevekelsegrund, är sannolikheten mycket stor att du får ett bra samtal med personen. Därefter kan du presentera
    din lösning på ett relevant sätt, säger Olle Nyström.

  • Belysning i din monter

    Satsa på belysningen

    Att ljussätta din monter på rätt sätt kan avgöra om besökarnas intresse väcks – eller om de passerar förbi. Peter Jernberg, Stockholmsmässans ljusexpert, ger här några tips på hur du ska lyckas.

    Varför ljussättning?
    Många behandlar frågan om ljus alltför lättvindigt. Att ljussätta en monter handlar inte bara om att göra montern ljus, utan också om att skapa stämningar. Bland tusentals besökare och mängder av montrar gäller det att sticka ut och att förstärka ditt budskap. Ljus är ett utmärkt verktyg som alltför få aktivt använder i sin monterdesign.

    Tänk efter före
    För utställaren är det ofta självklart vilka produkter man vill fokusera på under en mässa. Likväl som placeringen av produkten är viktig, är också ljussättningen ett sätt att skapa fokus. Det handlar om allt från armaturvalet till ljuskällan som sådan. Ta med ljussättningen som en naturlig del i hur du planerar att visa dina produkter och tjänster.

    Placera rätt
    Placera dina strålkastare så att de framhäver produkten för den som ser montern utifrån. Det viktiga är att fånga den förbipasserande mässbesökarens intresse, och att montern ser inbjudande ut. Ofta är det lämpligt att lysa in i montern, inte ut från den. Är strålkastarna inne i montern felplacerade är risken stor att besökaren blir bländad. Att försöka göra affärer med någon som måste kisa eller hålla handen för ögonen är långtifrån optimalt. Att skapa välbefinnande är minst lika viktigt som att visa själva produkten.

    Välj rätt ljuskälla
    Representerar din monter ett företag med stark miljöprofil? Tänk då på att detta ska genomsyra även belysning och elförbrukning. LED-lampor som drar minimalt med ström kan vara ett val. Är din viktigaste prioritering färg och estetik är valet av ljuskälla oerhört viktig. Olika ljuskällor passar i olika sammanhang. Vissa produkter lämpar sig bäst att visa i dagsljus; använd då en ljuskälla med dagsljusegenskaper. Tänk också på att vissa av de mer moderna ljuskällorna inte har optimala egenskaper för färgåtergivning (till exempel LED). Är färgåtergivningen viktig, välj en ljuskälla med högt RA-index, till exempel halogen eller vissa typer av metallhalogen.

    Prioritera konstraster
    Ett fel många gör är att ha ett för starkt allmänljus vilket kan ge montern ett platt, ljust och tråkigt intryck. Ta inspiration från teaterns värld. Där är sällan hela scenen upplyst utan man punktbelyser det man vill framhäva.

    Våga fråga!
    Vill du jobba med ljussättningen av din monter men är tveksam till hur du ska göra, hjälper Stockholmsmässan mer än gärna till. Det kan löna sig att betala för kompetensen och få rätt ljus, i stället för att bara lägga en massa pengar på utrustning. Ibland kan större effekt nås med färre armaturer – bara man använder dem rätt.

  • Spela på sinnena under mässan

    Spela på sinnena

    Konkurrensen om besökarnas uppmärksamhet är hård, men det finns smarta genvägar. – Använd besökarnas alla sinnen för att förstärka bilden av ert företag. Det fyller ert varumärke med mer än bara argument, säger Ellen Källberg, föreläsare om mässor på Nordiska Undersökningsgruppen. Här är åtta knep på hur du lockar besökare till din monter och får dem att minnas dig.

    1. Förstärk ditt budskap visuellt
    Det är viktigt att snabbt fånga besökarnas uppmärksamhet och få dem att vilja komma fram. När en stor däckfirma ville visa sina nya miljövänliga däck sådde de en hel vägg med grön sallad och två rader med röd sallad. På håll såg det ut som en målad grön vägg med två röda däckmärken.

    Ellen tipsar: Att få besökarnas uppmärksamhet på håll kan vara ett smart knep. Det är även viktigt att det du visar ligger i linje med det budskap du vill få fram.

    2. Fånga besökarens blick
    Börja med att gå igenom dina foton ifrån montern föregående mässa: Vad fungerade bra och mindre bra? Fundera sedan på hur de flesta montrar ser ut på din mässa och skapa något som sticker ut och fångar besökarens blick. Iögonfallande inredning och mycket färg kan vara helt rätt om det passar just ditt företag och sammanhanget.

    Ellen tipsar: Det är viktigt att inte vara för lik sina grannar och även försöka se till att synas på håll.

    3. Låt besökaren få känna och delta
    Tänk på skillnaden mellan att presentera din produkt och att demonstrera din produkt. Ännu bättre är det om besökarna själva får fingra på produkten; det får dem att stannalängre och även minnas den bättre.

    Ellen tipsar: Det finns ett klockrent citat från Benjamin Franklin: ”Tell me and I forget. Teach me and I remember. Involve me and I learn”. Och det stämmer verkligen.

    4. Skapa ett eget rum
    Har du möjlighet att arbeta med ljud gäller det att få ljudet att stanna kvar inne i montern. För att lyckas med det – och ge besökarna en känsla av att befinna sig i en helt ny miljö – är det bra att skärma av montern.

    Ellen tipsar: Använd tyg, tapet eller större skärmar så har du förvandlat montern till ett eget rum.

    5. Påverka sinnesstämningen
    Få saker kan framkalla så positiva stämningarsom ljud. Det tar dessutom bort sorlet från gångarna. Många mässor har dock infört tystnadsregler för att slippa en ljudkakofoni, så ta reda på vad som gäller för just din mässa.

    Ellen tipsar: Ett bra exempel är den utställare som på en internationell mässa skulle sälja Sverige med ABBA-tema. Ett coverband skulle spela i montern men det visade sig att mässarrangören hade infört musikförbud. Lösningen? Alla monterbesökare fick hörlurar och kunde sedan lyssna på ”The Winner takes it all”.

    6. Skapa en signaturdoft
    Dofter förknippas med många minnen – såväl gamla som nya. Detta kan du utnyttja maximalt och skapa en egen signaturdoft för just ditt företag. Säljer ni exempelvis golfklubbor är kanske nyklippt gräs doften ni vill åt?

    Ellen tipsar: Försök att koppla doften till identiteten på företaget. I vilket sammanhang används din produkt och hur vill du att företaget ska uppfattas?

    7. Bjud på saker
    Visst, de traditionella hårda karamellerna kan funka att bjuda på, men försök att tänka ut något nytt. Tänk igenom vilken typ av företagni är och vilka typer av möten du vill ska ske i din monter.

    Ellen tipsar: När du bjuder på saker är det viktigt att göra det enkelt för besökarna att kunna äta det – och se till att alla får. Har du inte råd att bjuda alla bör du satsa på en VIP-avdelning, i stället för att neka besökare.

    8. Respektera varandra
    Alla kanske inte uppskattar högljudda fågelskrik eller rökmaskin bara för att du vill förmedla vildmarksliv. Det gäller därför att vara taktisk i valen av sinnesintryck.

    Ellen tipsar: Var försiktig så du inte irriterar dina grannar och tänk även på din personal. Orkar de jobba i den här miljön i flera dagar?

  • Mässan som nav i ditt pr-arbete

    Ett framgångsrikt pr-arbete kräver planering, väl genomtänkta aktiviteter och uppföljning. Med hjälp av Stockholmsmässans presstjänster får du god hjälp till ytterligare skjuts i ditt pr-arbete och din marknadsföring. Här är våra bästa tips till dig som utställare.

    INFÖR MÄSSAN

    Pressrelease
    Skicka en pressrelease med högupplösta bilder till press som är viktig för ditt företag. Tänk på att vara saklig, lyfta fram nyheter och alltid börja med det viktigaste i rubrik och ingress. Använd gärna citat i releasen. Skicka med högupplösta pressbilder eller infoga lågupplösta i länk till högupplösta varianter. Ange såklart kontaktuppgifter, webbplats-adress samt information om var på mässan din monter är. Glöm inte att kontakta såväl lokal som nationell och branschpress.

    Inbjudan till pressaktivitet
    Arrangera en pressaktivitet i din monter och bjuda in pressen. Om du har en nyhet, en ny produkt eller en viktig person på plats t ex en formgivare så är det perfekt tillfälle att bjuda in pressen och arrangera en träff. På öppningsdagen inleds mässan ofta med en pressfrukost vilket betyder att det är mycket media på plats. Därför är det ett bra tillfälle att ha en aktivitet under den dagen. Om du vill arrangera en pressträff och medverka i programmet som skickas till all press, hör du av dig till pressenheten på press@stockholmsmassan.se. Vi gör en sammanställning av pressaktiviteter på de flesta av våra mässor.

    Visa upp ditt företag på mässans webbsida
    Ladda upp pressmaterial, text och bild, på mässans webbplats. Detta publiceras även på eventets pressida.  Du laddar själv upp materialet via Event Planner »

    Boosta sociala medier
    Var extra aktiv i era sociala kanaler som Instagram, Facebook, Youtube och bloggar. Börja i god tid med att skapa nyfikenhet genom att posta inlägg, bilder och rörligt material. Bevaka kommentarsfältet frekvent för att fånga upp reaktioner och frågor.

    UNDER MÄSSAN
    Använd vårt Presscenter
    All ackrediterad press kommer till vårt Presscenter. Här kan du som utställare lägga pressmaterial och även informera om pressaktiviteter i din monter. Materialet ska du lägga upp i Presscenter dagen innan mässan öppnar. Vårt tips är att dela ut varuprover och goodie bags på plats i din monter eftersom du då får ett ypperligt tillfälle att etablera kontakt med journalisten/bloggaren.

    Pressaktivitet i din monster
    Om du bjudit in till en pressaktivitet i din monter använd tillfället till att knyta kontakter med intresserad press, samla in deras kontaktuppgifter och dela ut t e x varuprover. All ackrediterad press har presskort runt halsen, så de är lätta att känna igen. Se till att du har presskit även i montern, ibland tar de slut i Presscenter.

    Fortsätt att synas i sociala medier
    Var aktiv under mässan i alla dina kanaler. Visa vad som händer, lyft fram produkter, dokumentera event. Även om första dagen ofta lockar flest journalister kommer många även andra dagar.

    EFTER MÄSSAN
    Bekräfta och återkoppla
    Sammanställ nya och gamla kontakter. Hör av dig, tacka för besöket och berätta vem de ska kontakta för mer info, samt länk till bildbank och annat relevant.

    Sammanställ
    Sammanställ resultatet av dina aktiviteter i press och sociala medier. Tips: Om du inte har en betaltjänst för omvärldsbevakning så är Google Alerts utmärkt. Det är en gratistjänst där du sätter upp en enkel form av omvärldsbevakning baserad på sökord och ett antal kriterier.

    Lycka till!

    Har du frågor skicka ett mail till oss på press@stockholmsmassan.se

  • Montermagneter för att locka besökarna

    Montermagneter

    Det finns mycket att göra för att locka besökare till en mässa redan innan den har öppnat. Det som krävs är framförhållning och en smula fantasi. Här är nio tips på hur du skapar uppseendeväckande inbjudningar.

    1. Satsa på en inbjudningskampanj
    Det viktigaste att tänka på är att välja vilka kunder du ska bjuda in. Vill du satsa på befintliga kunder eller kanske på dina drömkunder, de som  du gärna skulle vilja göra affärer med? Bestäm vilka som är viktigast och satsa lite extra på dem.

    2. Skapa en personlig inbjudan
    Skriv en personlig inbjudan där du tilltalar kunden med förnamn och riktar erbjudandet tydligt till just den personen. Tänk på att inte bara skicka inbjudan som e-post utan även som riktigt brev. Våga tänk annorlunda vad gäller kanaler. Fundera över var dina kunder ser inbjudan bäst.

    3. Skapa en rationell inbjudan
    Med en rationell inbjudan skapar du ett direkt anslag som konkret beskriver vad som möter besökaren i montern. Exempelvis: ”Hos oss får du se hur framtidens bilar fungerar – redan i dag”.

    4. Skapa en emotionell inbjudan
    Locka med någon emotionell vinst om besökaren tar med inbjudan till montern. Ett exempel är företaget som skänkte pengar till Cancerfonden om besökarna kom till deras monter. Eftersom besökarna i det fallet dessutom var forskare, beroende av ideella medel, var detta en bra satsning i dubbel bemärkelse.

    5. Skapa en inbjudan med "hullingar" en inbjudan med hullingar krokar fast besökaren. Ett cd-fodral där besökaren får skivan först vid montern, eller företaget som skickade ut cykelnycklar varav några få passade till låset på en cykel i montern.

    6. Var tydlig och praktisk
    Oavsett vilken typ av inbjudan du väljer ska den naturligtvis innehålla praktisk information. Kanske en karta så att besökaren enkelt hittar? Tipsa gärna kunderna om bästa tiden att besöka din monter. Passa också på att kampanja för era sociala medier i inbjudan.

    7. Utnyttja Facebook som språngbräda
    Använd till exempel Facebook för att starta tävlingar som avslutas under mässan. Ju längre du kan behålla besökarna, desto bättre. Tänk på att verkligen använda tvåvägskommunikationen som Facebook erbjuder. Uppmana besökarna att rösta, kommentera och så vidare.

    8. Våga vara generös
    De företag som verkligen sätter sig in i vad kunderna vill ha, och inte bara fokuserar på det de själva behöver, är de som oftast lyckas bäst i långa loppet. Det finns till och med företag som på sin blogg eller Facebooksida tipsar om vad konkurrenterna kommer att göra på mässan, enbart av omtanke av kunden. Det i sig kan vara starkt varumärkesbyggande.

    9. Var färgglad - med sans
    Att använda starka färger för att sticka ut kan vara en bra idé. Tänk då på att det verkligen gäller att vara konsekvent och bara lyfta fram färger som redan finns som en naturlig del av varumärket. Att plötsligt satsa på chockorange inför en mässa uppfattas mer som effektsökeri än något annat, och kan snarare stjälpa än hjälpa varumärket.

  • Färgsätt rätt din monter

    Färgsätt rätt

    Valet av färger och nyanser har stor betydelse för hur besökaren upplever din monter – och ditt budskap. Färgkonsulten Joanna Pierre Foucard avslöjar hur du bäst använder färg för att lyckas.

    Hitta känslan
    När du planerar din monter tänk på vilken upplevelse du vill förmedla till besökaren. Vill du förmedla trygg tradition, nytänkande innovationer eller hälsosammare liv? Känslan som du vill att din besökare ska få, är den känsla du ska skapa med inredning och färg.

    Chocka rätt
    Vill du att förbipasserande ska haja till väljer du en färg som är kulört och ovanlig. Friskt lila eller ilande turkos är svåra att passera utan reaktion, och kraftiga konstraster och galna färgkombinationer ger garanterat effekt. Samtidigt kan iögonfallande färger leda till att du missar kunder som helt enkelt har svårt för chockgult eller lavendellila.

    Naturens färger
    Vill du skapa lugn och ro ska du välja dova toner med en gnutta svärta i, gärna hämtade från naturens färgpalett. Det kan till exempel vara himlens gråblå nyanser eller skogens gröna toner. Helhetsmiljön ska vara avskalad och utan skarpa kontraster.

    Undvik rött och svart
    Rött är en väldigt kraftfull färg och beroende på hur den används kan besökare känna motstånd. Enligt färgpsykologin signalerar rött inte bara fest och passion utan även fara och varning. Svart som väggfärg kan vara sobert och exklusivt, men helsvarta väggar kan äta upp ljuset som är så viktigt i en monter.

    Vitt är inte bara vitt
    Mjuka vita, beige och grå toner kan upplevas som tråkiga och urvattnade men om du leker med olika ytor och material blir de genast mer attraktiva. Vita väggar som kompletteras med textilier som hårig ull, krossad sammet och blank siden manar fram lusten att känna.

    Välj rätt färgnyans
    Ofta blir det klara färgprovet vackrare på väggen med en gnutta svärta i. En skarp kulört färg förmedlar en känsla av energi och mod. En fräsch apelsinorange kulör ger positiv energi medan en dovare ockragul ton ger känslan av patinaklädd trygghet.

    Mönster - men med måtta
    Vill du visa upp din fantastiska samling antikviteter från 1700-talet väljer du tapeter och textilier som knyter an till temat. Tänk däremot på att alltför effektfulla färger kan få besökaren att fastna i mönstret och helt missa produkterna.

    Sätt färg på kläderna
    Du och din monter ska kännas som en enhet. Du och din produkt är ett. Du kan inte sälja handgjorda krukor i glada färger och klä dig i en kontorsgrå kavaj – det blir inte trovärdigt. Var inte rädd för att klä dig färgstarkt eller med annorlunda accessoarer.

    Spana in grannarna
    När du planerar din monter, kolla alltid in vilka du har bredvid dig. Du vill ju inte komma i skymundan av färgstarka montergrannar. Om du vet att dina mässgrannar kommer att visa produkter i en stark kulört färg kan det vara smart att bryta av med en helt annan variant.

  • Mingla efter stängning

    Mingla efter stängning

    Använd montern även efter att mässan har stängt. Med enkla medel går det att ordna ett trivsamt mingel och andra kundträffar med underhållning, mat och dryck. Här är några tips.

    Det personliga mötet
    Bjud in gäster och kunder till ett mingel i montern efter att mässan har stängt. Det öppnar för personliga möten i ett behagligare tempo. Visa produkter och tjänster eller bara umgås. Möjligheterna för vad man kan göra är obegränsade. Räcker inte monterytan till går det att hyra andra lokaler för mingel och fest.

    Planera i tid
    Ett lyckat mingel kräver planering. Utforma montern så att det enkelt går att ändra om ytan för mingel, en tävling eller annan träff. En avskiljd del av montern kan täckas av inför kvällseventet. Ljussättningen kan enkelt ändras för att ge en mer avslappnad stämning.
    Stockholmsmässan hjälper gärna till med upplägget.

    Mat och dryck
    Stående mingel med champagne och snittar, eller kanske en hälsosam smoothie, laxkanapé eller mexikansk plockmat? Mässrestauranger på Stockholmsmässan skräddarsyr montercatering både dagtid och kvällstid, oavsett om det handlar om finare mingel eller en enkel korvvagn, en hel middag eller bara kaffe och kaka. Vill du ha vin, öltapp eller fullsortimentbar? Prata med Mässrestauranger som har alkoholtillstånd för all servering på mässan.

    Underhållning
    Varför inte en trubadur, disco med en discokula eller ett helt rockband som sätter fart på gästerna? Allt är möjligt efter stängning. Med en Wii-konsol eller pekskärmar kan du enkelt skapa interaktiv underhållning och utmana dina gäster på spel, tävlingar och frågesport. Tänk på att kvällsaktiviteter i den egna montern kanske bara rymmer ett trettiotal gäster. För större möten kan du hyra andra ytor på mässan.

    Kvällen är lång…
    Det vanligaste är att använda montern för mingel ett par tre timmar efter stängning. Men det går att ha öppet framåt midnatt. Ta en fördrink i montern innan en middag på stan eller i någon av Stockholmsmässans restauranger. Eller bjud gästerna på energidryck och lättare förtäring för att summera intrycken efter en lång dag på mässan.