Pressmeddelande

Formex firar 60 år som Nordens största mötesplats för inredningsdesign med högaktuell inspirationsutställning – skapad av internationella trendbyrån Carlin

Under Formex 14–17 januari, 2020, står detaljhandelns utmaningar i fokus när den internationella trend- och contentbyrån Carlin intar Stockholmsmässans entréhall med sin utställning Retail hub. Syftet är att både inspirera och bjuda på nya insikter för utställare och besökare genom att lyfta högaktuella teman inom retail; så som hållbarhet, den växande e-handelns framfart och inredningsbranschens behov av omställning. Dessutom startar Formex firandet av sina 60 år som Nordens största mötesplats för inredningsdesign.

Carlin är världens första trendbyrå som startade för att förse mode- och textilindustrin med ”trend intelligence” och har idag representation i 25 länder. Utställningen Retail hub, som de har skapat för Formex, handlar bland annat om förhållandet mellan fysisk och digital handel, en högaktuell fråga för mässans besökare och utställare. Utställningen som byggs upp på Stockholmsmässans entrétorg kommer vara en plats där människor, objekt och idéer kan mötas. För första gången i Formex historia kommer det även finns en butik på entrétorget – POPIN@RETAILHUB.

– We are proud to have been invited by Formex to participate at this this significant platform for Nordic interior design. Sweden is one of the world’s leading countries when it comes to early adaption of new consumer behaviours, sustainability and craftsmanship and we hope we can contribute with an international perspective and learn more, together, says Ambre Venissac, Trend analyst.

Förändrade köpbeteenden ställer krav på Formex
– Formex grundades 1960 under en tid då återförsäljare köpte in varor en gång per år och slutkonsumenten handlade via fysiska butiker. I takt med att köpbeteendet förändrats, både för återförsäljare som för oss privatpersoner, har också Formex utvecklats. Under 2020 kommer vi fira våra 60 år som Nordens främsta mötesplats för designbranschen genom att ta ett krafttag om mässan för att fortsätta skapa värden för både utställare och besökare över tid, säger Christina Olsson, projektchef på Formex.

Formex stora 60-jubileum kommer att ske i augusti 2020, men redan i januari smygstartar firandet med en utställning om det dukande bordet genom tiderna kurerat av inredningsstylisten Cecilia Tivar. Formex väljer också att ersätta traditionen med ett tema som växlar från år till år till att gå tillbaka till mässans rötter och dess kärnvärden som kan sammanfattas som ”kärleken till design och föremål”.

– Det är detta Formex handlar om; kärleken till design och det som är vackert. I det kan man såklart lägga många olika värden. Idag handlar det bland annat om hållbarhet och om produkter som verkligen behövs, men även om möten människor emellan, och om hur man gör affärer. Där tycker vi att mässor är ett fantastiskt forum genom att erbjuda så mycket under ett och samma tak. I Formex begynnelse låg fokus på svensktillverkade produkter med en förkärlek för det dukade bordet, och nu är vi tillbaka där igen. Samtidigt är det vårt ansvar som mötesplats att verka som en plats för nytänkande, säger Lotta Ahlvar, operativ projektledare på Formex.

Fokus på retail, hållbarhet, trender och varumärken

I höstas lanserade Formex ett koncept med temadagar där tongivande experter och profiler inom varje område höll föredrag. Då dessa visade sig uppskattade återkommer de i januari med samma rubriker och fokus som i augusti: Retail, Hållbarhet, Trender och Varumärken.
– Temadagarna tillför något nytt – här ger vi bort kunskap och inspiration inom ämnen som är högaktuella för vår publik och vi gör det tillsammans med starka samarbetspartners så som tidningen Market, Svensk handel, Colour House, Pej-gruppen, Patent- och registreringsverket och Kemikalieinspektionen. I år kommer Retail-dagen fokusera på den fysiska handeln för hur effektiva vi än blir så tror jag att vi människor behöver möta varandra, avslutar Lotta Ahlvar.

För mer information se www.formex.se eller kontakta:
Christina Olsson, projektchef, christina.olsson@stockholmsmassan.se, + 46 70 789 44 28