Många spännande namn till Stockholm Design & Architecture Talks 2020

Med 40 programpunkter och närmare 100 medverkande befäster Stockholm Design & Architecture Talks 2020 sin position som en av Skandinaviens ledande diskussionsplattformar för design och arkitektur. – Detta är vårt mest vitala och varierade program hittills, säger Ulrika Kjellström Attar som är programansvarig.

2020 är sjätte året Stockholm Design & Architecture Talks (SDAT) arrangeras. Under fem dagar erbjuds mässbesökarna möjligheten att lyssna till föredrag, debatter och intervjuer med några av samtidens mest inflytelserika designaktörer.

Bland de talare som hittills tackat ja återfinns flera tongivande namn:

Sevil Peach, Londonbaserad arkitekt med stor rutin, nyligen belönad med designsajten Dezeens årliga inredningspris. Genom sitt forskningsbaserade och inkännande arbete har hon blivit känd som en av kontorsinredningens främsta förnyare.
Kelly Alvarez Doran, arkitekt och partner på MASS Design Group, ett icke-vinstdrivande arkitektkontor med uttalat mål att förbättra världen. Enligt Kelly är arkitektur aldrig neutral, den antingen hjälper eller stjälper.
Kai-Uwe Bergmann, partner i BIG (Bjarke Ingels Group). Bergmann var Bjarke Ingels högra hand och intellektuella sparringpartner redan under kontorets första tid i Köpenhamn. Idag har de båda omlokaliserat till New York där de bland annat designat "The Dry Line", ett system av vallar som ska minimera översvämningsrisken och ge manhattanborna ytterligare mötesplatser.
Emma Olbers, designer prisad för sitt miljöarbete, kommer att samtala om vikten av ekologi medGregg Buchbinder, vd för amerikanska Emeco, vars ikoniska Navy Chair i återvunnen aluminium påstås vara ”oförstörbar”.
Giulio Ridolfo, italiensk textildesigner och färgkonsult, anlitad av bland andra Moroso och Vitra. I en tid då färgen gör sitt återtåg både i hemmen och offentligheten har hans tränade öga blivit hårdvaluta.
Nipa Doshi och Jonathan Levien– årets Guests of Honour och skapare av den stora utställningen i entréhallen. De driver den Londonbaserade studion Doshi Levien som är internationellt erkända för sin unika förening av kultur, teknik, industridesign och gediget hantverk.

Tidigare har kända designernamn som Ilse Crawford,Jaime Hayon,Tom Dixon och Neri & Hu medverkat, vissa av dem flera gånger. Alla vittnar om SDAT:s initierade samtalsklimat och engagerade publik.
– Våra besökare är mycket aktiva deltagare vilket är något vi självklart välkomnar. De är nästan alla verksamma i branschen och utgör en kvalificerad källa till kunskap, säger programansvariga Ulrika Kjellström Attar på koncept- och designstudion Atmosfär by Attar.
– Mixen är vitalare än någonsin. Tidigare år har programmet haft ett huvudtema, men i år har vi helt enkelt valt de talare som har mest att säga om vår omvälvande tid. Det öppnar upp för en ännu mer varierad talarlista.

2020 års talarlista är fortfarande under framtagande, men ambitionen från tidigare år består, det vill säga att presentera tankeväckande samtidsanalyser.
– Fördjupade diskussioner kring aktuella frågor för branschen är viktigt för en mässa, säger Cecilia Nyberg, projektchef för Stockholm Furniture & Light Fair.
– Det ger en nerv till arrangemanget och är ett väldigt mervärde. Flera av våra besökare förlägger sin arbetsplats till mässan under utställningstiden, går på föreläsningar, träffar kolleger, och lär sig massor.

För mer information besök www.stockholmfurniturefair.com eller kontakta:
Cecilia Nyberg, projektchef, +46 8 749 43 86, cecilia.nyberg@stockholmsmassan.se
Carolina Ekman, pressansvarig Stockholmsmässan, +46 479 41 35, carolina.ekman@stockholmsmassan.se

Stockholm Furniture & Light Fairär världens ledande event för skandinavisk möbel- och belysningsdesign. Här möter inhemska och internationella besökare det mest kompletta utbudet av skandinaviska möbler, kontor, design, textil, belysning och övrig inredning för såväl hem- som offentlig miljö.
Parallellt med Stockholm Furniture & Light Fair pågår även Stockholm Design Week. www.stockholmdesignweek.com