Pressmeddelande

Digitalisering – en av restaurangbranschens stora utmaningar

Nedräkningen till GastroNord 2022 har börjat och 5 april kommer utställarna stå redo att visa upp sina produkter och tjänster på Stockholmsmässan. Restaurangbranschen har nu anammat digitaliseringen och på GastroNord ställer flera företag ut som erbjuder digitala tjänster och lösningar. 

Annika Linderoth, projektledare för GastroNord, listar digitaliseringen som en av branschens stora utmaningar just nu. Hur kan restauranger och storkök optimera sina verksamheter och skapa nytta?Kan digitaliser ingen vara en nyckel till effektivare och mer hållbararbetsplatser inom näringen

WEIQräddningen under pandemin. 
Med sin digitala helhetslösning för beställning och betalning av mat lyckades företaget WEIQ minska kontakten mellan personal och gäster vilket gjorde att restauranger enklare kunde följa de restriktioner som var upp satta. FiskarFänget vid Höga kusten, var en av många restauranger som riskerade att behöva stänga ner verksamheten, eftersom de inte har bords servering utan kassa beställningAtt erbjuda bords servering fanns det varken personal eller budget för.

– Den digitala lösningen räddade FiskarFänget från att behöva stänga ner under pandemin, dessutom ökade försäljningen med 20% genom merförsäljning och bättre tillgänglighet, berättar Roger Edlund, krögare på FiskarFänget. 

Trots att det är en helt digital tjänst inser WEIQ värdet av det fysiska mötet bland branschmänniskor, speciellt inom restaurang och storkök.

– Mässor som GastroNord är en viktig mötespunkt, där samlas alla i branschen. Besökarna kommer dit för att de vill lösa ett problem eller effektivisera sin verksamhet. Det är styrkan med mässor, menar Daniel Corin Stig, marknadschef på WEIQ. 

Håll koll på ditt matsvinn
eSmiley, som erbjuder digital egenkontroll, har precis lanserats i Sverige och väljer att ställa ut på GastroNord som premiär. Företaget finns redan i andra nordiska länder men satsar nu på att ta sig in på den svenska marknaden.


– Vi är störst i Norden på digital egenkontroll men många svenska krögare känner inte till oss än. Det är annorlunda i Norge och Danmark, där har vi funnits i fem respektive 13 år. Nu jobbar vi in oss på den svenska marknaden och bygger upp vårt svenska team. Då är mässor en jättebra plattform för att skapa kontakter, säger Per Falk, ansvarig för eSmileys svenska kontor.