Formex

Zandra Rhodes – designlegendaren kommer till Formex

Zandra Rhodes är en legendar i designvärlden. Hennes färgrika, flödande kläder har klätt kungligheter och världskända rockartister. Vid 78 års ålder är hon fortfarande lika aktuell – med nya kollektioner och ett eget museum. Zandra Rhodes är Formex Guest Influencer till mässan i januari 2019.

Nästa år firar Zandra Rhodes 50 år som designer. Allt började med en utbildning på Royal Arts College i London under 60-talet. I samma stad har hon ett eget textilmuseum och just nu är hon omtalad bland annat för ett av Freddy Mercurys klädesplagg i samband med den nya filmen om Queen.

– Zandra Rhodes är en superstjärna och ikonisk i sin design. Och en verklig "influencer" i ordets rätta bemärkelse, känd för sin färgstarka design. Hon är mönsterdesigner från början och har i decennier gjort kläder åt celebriteter som Prinsessan Diana av Wales, Debbie Harry, Kylie Minogue, Paris Hilton, Helen Mirren med flera. Hon var punk innan punken fanns, säger Lotta Ahlvar, projektledare för Formex.

Zandra Rhodes är Formex Guest Influencer till mässan den 15-18 januari 2019. Besökarna kommer att kunna bli inspirerade av hennes inredningslösningar.

– Jag är väldigt glad över att komma till Formex och vara en del av en så fantastisk utställning, säger Zandra.

Skandinavisk design och inredning är ett område som intresserar henne.

– Jag beundrar så mycket i skandinavisk design. Jag beundrar Marimekko för renheten, originaliteten och det distinkta uttrycket. Ikea är en annan inspiration när det gäller hur detta fantastiska företag svarar på så många frågor om vad som är essentiellt, men fortfarande praktiskt och utifrån behov i livet – fullständigt briljant, säger Zandra Rhodes.

Zandra Rhodes eget Fashion & Textile Museum i London är en färgstark byggnad inredd i en före detta lagerlokal. Läs mer om Zandra Rhodes och se hennes aktuella kollektioner på www.zandrarhodes.com. Läs mer om museet: www.ftmlondon.org.

Bilder finns på Stockholmsmässans bildbank

För mer information besök www.formex.se eller kontakta:

Christina Olsson, projektchef, +46 8 749 44 28, christina.olsson@stockholmsmassan.se
Lotta Ahlvar, operativ projektledare, +46 8 749 41 52, lotta.ahlvar@stockholmsmassan.se

Formex arrangeras av Stockholmsmässan och äger rum två gånger per år. Mässan är Nordens ledande mötesplats för nyheter, affärer, trender, kunskap och inspiration inom inredningsbranschen.Formex välkomnar 850 utställare, 20 000 fackbesökare och över 650 medierepresentanter.