Den här webbplatsen använder cookies för att förbättra din upplevelse, för statistik och för att visa skräddarsydda annonser. Genom din användning av webbplatsen godkänner du att vi använder dessa cookies.Läs mer i vår cookiepolicy »

Hela 90% av deltagarna valde att äta vegetariskt på GamifyUs

På konferensen GamifyUs som anordnades av Stockholmsmässan den 5 december 2018 valde hela 90 procent av deltagarna att äta vegetariskt tack vare ett nudgingexperiment arrangerat av Beteendelabbet. Genom att det vegetariska alternativet var förvalt i anmälningsformuläret, valde en klar majoritet vegetariskt framför kött. Året innan, när kött var det förvalda matalternativet, valde endast 12 procent att äta vegetariskt.

– Resultatet presenterades för de förvånade gästerna under Beteendelabbets keynote-presentation och resulterade i stort jubel och applåder. Flera av gästerna beskrev detta som en av dagens höjdpunkter, så vi hoppas kunna inspirera fler konferenser att göra likadant, säger Sara Ek, projektledare för GamifyUs.

Det var Beteendelabbet, Sveriges första beteendebyrå, som hjälpte till med att iscensätta detta. Resultatet visar hur enkelt det kan vara att ”knuffa” individer till att göra ett i det här fallet mer hållbart matval.

– Varje människa har makten att själv bestämma över sin vardag, men ibland kan antalet beslut vara överväldigande och då går många val på automatik. Det finns därför en oerhörd potential i att göra dessa beslut mer hållbara, säger Linda Lindström som är beteendestrateg och medgrundare av Beteendelabbet.