Från skräp till vintageskatt

Den nedsuttna favoritfåtöljen med hål i klädseln kan enkelt få nytt liv, och den trasiga stolen i källarförrådet kanske är en designklassiker värd att rädda för eftervärlden! Vi har renoverat ett antal möbler och inredningsföremål som annars bara hade slängts. Resultatet talar för sig själv – ­"skräpet" har förvandlats till åtråvärda vintageskatter. Allt klubbas på Bo & Byggs exklusiva Skräpauktion den 12 oktober!

På vindar, i källarförråd, på återvinningscentraler och byggarbetsplatser finns en massa ”skräp” som vanligen bara slängs på tippen ­– föremål som skulle kunna rustas upp. Just det har vi gjort, och med ett fantastiskt resultat om vi får säga det själva. Vi har tagit hjälp av yrkesskickliga hantverkare, vilket såklart har bidragit till detta.

Alla föremålen klubbas på en slagauktion under Bo & Bygg nu på lördag kl 14:00, och behållningen går till förmån för Stockholms Stadsmission. Håller i klubban gör Auktionsprofilen Mattias Frammin som till vardags driver Gustavsbergs Auktionskammare:

– Allt har renoverats hantverksmässigt med försiktig hand, så att föremålen inte har förstörts utan fått tillbaka sin forna charm och glans. Det kan verkligen göra underverk när en möbelrenoverare ”sätter klorna” i en gammal sliten möbel. Fåtöljen har exempelvis blivit en riktig lyxmöbel med ny klädsel av äkta Josef Frank-tyg från Svenskt Tenn, och barnstolen fick nya handgjorda fjädrar. Ett otroligt fint hantverk.

Kortfattade ”biografier” över några av föremålen som vi har räddat och renoverat:

Fåtölj som ömsat skinn
Fåtöljen var i ett ganska dåligt skick när vi hittade den, milt uttryckt. Ramen och fjädringen var intakta men i övrigt är den konstruerad från grunden med ny stoppning, ny sadelhjord, och naturligtvis ny klädsel:­­­ vackert Josef Frank-tyg med mönstret "Baranquilla". Vi har valt att låta benen få ha kvar sina små skavanker. Något måste ju skvallra om fåtöljens historia. Fåtöljen är renoverad och omtapetserad av Ateljé Rohr.

Dansk designerskål räddad från konstnärsateljé
Den här vackra träskålen hittade vi hos ett gammalt par i den franska byn Antibes som skulle sälja allting i sitt gamla hus. Kvinnan i familjen hade använt skålen i sin ateljé, till att förvara penslar i, och den var illa åtgången. Det hon inte visste var att träskålen är ett eftertraktat danskt designerobjekt av formgivaren Jens H Quistgaard.

Tre torrsprickor är limmade och skålen är därefter rengjord och slipad innan den oljevaxats. Några färgskiftningar i skålens nederkant finns dock kvar då det kräver för stora ingrepp för att korrigera. Istället för att betrakta det som missfärgningar ser vi det som ett fint minne av skålens tidigare, franska liv.

Antik fransk barnstol upphittad i Dalarna
Den här charmiga barnstolen hittade vi uppe på en lada i södra Dalarna. Enligt Mattias Frammin är den troligtvis från Frankrike, tidigt 1900-tal, konstruerad som en gåstol för barn samt barnstol vid middagsbordet.

Barnstolen var smutsig och prickig av fladdermusspillning. Efter en mycket noggrann rengöring har vi har sett över konstruktionen och limmat de delar som behövts. Flera rostiga gamla fjädrar har bytts ut mot egentillverkade nya. Gåstolens sits har renoverats med ny stoppning och tyg, och slutligen har allt trä oljevaxats.

Eames-klassiker med ny lyster
Dessa designklassiker hittade vi i ett källarförråd på Södermalm – två Eames Fiberglass Chair DSW från Vitra, i design av Charles och Ray Eames. År 1950 lanserades glasfiberstolarna från Vitra med ett brett utbud av baser och färger. Fiberglasets otroliga charm beror mycket på dess synliga fibrer och en oregelbunden yta som nästan framstår som ett naturmaterial.

Vi har tagit bort alla gamla limrester och använt ett starkt monteringslim för att fästa ihop benstativet med glasfibersitsen. Stolsbenen är rengjorda och oljevaxade för att få fram lystern i träet.

Sportstugefavorit med linoljesåpad finish
En person ute på Värmdö hade den här i sitt förråd där denna charmiga gungstol och väntade på bättre tider. Denna charmiga gungstol är en typisk sportstugemöbel från 60-70 talet, då furumöbler var mycket populära. Det finns en sifferstämpel under som är svår att tyda, så inget känt ursprung är hittat.

För att laga armstödet var vi tvungna att tillverka en ny passbit som sattes fast innan vi kunde sätta allt på plats. Stolen hade en del gamla fula lagningar som vi har sett över och fixat till. Den gamla lacken var sprucken så vi slipade bort den och linoljesåpade istället gungstolen, vilket skapar en matt och skön känsla.

Skräpauktionen äger rum på Bo & Byggs ”byggscen” lördag 12 oktober kl 14.00
Alla föremål som auktioneras ut går att beskåda från mässans öppnande fram till att auktionen äger rum.

Bo & Bygg – från husgrund till drömhem
Bo & Bygg är mässan för alla som är på väg in i ett boende eller på väg att förändra sitt boende – välkommen till en komplett mötesplats för dig som ska renovera, bygga om eller bygga nytt. Här finns produkter för hela hemmet, men även rådgivning, inspiration, kompetens och öppna föredrag. Lär dig allt om framtidens hem – träffa experter och företag i ett personligt möte.

Bo & Bygg äger rum på Stockholmsmässan 10-13 oktober 2019.
Ackreditera dig till mässan här.

Läs mer om Bo & Bygg på hemsidan

För mer information kontakta:
Göran Ekberg, projektchef Bo & Bygg, 08-749 43 06, goran.ekberg@stockholmsmassan.se
Mattias Frammin, Gustavsbergs Auktionskammare, 073-544 51 51, info@gustavsbergsauktionskammare.se