Matsvinnet – restaurangernas stora klimatbov

Matsvinnet svarar utan tvekan för restaurangbranschens största klimatpåverkan. Matavfall står för närmare hälften av hela världens totala avfall och en tredjedel av all mat som produceras världen över slängs. På GastroNord 2022 kommer stort fokus ligga på hur branschen kan minska sin klimatpåverkan och bidra till en mer hållbar industri.

För att komma tillrätta med matsvinnet behöver likväl kunder som matgrossister och serveringsställen ta ansvar tillsammans. På GastroNord kommer utställare från alla delar av matkedjan presentera sina lösningar och innovationer för att minska svinnet.

K-märkt – Sveriges mest hållbara restaurang 2018
K­­­­­­­-märkt har ett unikt arbetssätt där menyer inte existerar. Restaurangen har inte heller ett fast pris för lunchbuffén, utan maten köps i lösvikt efter att kunden betalat en startavgift. Jens Dolk, delägare och medgrundare till K-märkt, menar att den här modellen kan minska svinnet eftersom gästerna inte tar mer än vad de orkar äta.

– Vi köper det som leverantörerna har inne, vi frågar inte efter specifika råvaror. Eftersom vi köper det som finns tillgängligt kan vi även minska matsvinnet hos våra leverantörer. Vi har inga menyer och ger därför inte heller något löfte till våra gäster. Det gör att vi kan ta tillvara all den mat vi köper in och även laga mat på resterna från dagen innan eftersom gästerna inte förväntar sig specifika rätter för varje dag, berättar Jens Dolk.

ScanBox belyser vikten av transporten i matsvinnsfrågan
Det är inte bara inne på restaurangerna som mat slängs. Transporten dit kan innebära att råvarorna blir dåliga om inte rätt temperatur kan garanteras. En utställare med fokus på just mattransporter är företaget ScanBox som tillverkar värmeskåp.

– Vi tillverkar inte bara smarta värmeskåp utan hjälper även våra kunder med logistiken kring mattransporter. Kan man leverera mat av hög kvalitet till slutkonsumenten tror vi även att matsvinnet minskar, menar Christer Askerot, affärsutvecklingschef på Scanbox.

När vi går mot en tid där matlagning blir en större del av vår vardag är det extra viktigt att tänka på kvantiteten av mat som ställs ut på borden.

– I jultider är det extra viktigt att hålla koll på mathanteringen eftersom matsvinnet ökar betydligt i jämförelse med resten av året. Vi på GastroNord vill att alla ska tänka till lite extra och fundera på hur mer mat kan hamna på tallriken istället för i soppåsen, uppmanar Annika Linderoth, projektledare för GastroNord.

GastroNord går av stapeln 5 – 7 april 2022 på Stockholmsmässan.