Isabellestipendiet - för en mer jämställd byggbransch

Byggbranschen är en av Sveriges mest ojämställda branscher när det kommer till könsbalans. Idag är 99%* av alla hantverkare män. För att förändra detta startade designern och kreatören Isabelle McAllister Isabellestipendiet – Sveriges enda hantverksstipendium för kvinnor. Hem, Villa & Bostadsrätt är stolt sponsor till stipendiet som delas ut i samarbete med Rättviseförmedlingen.

I år är det 8:e året som Isabellestipendiet delas ut. Under de här åtta åren har Isabelle McAllister sett hur fler och fler har engagerat sig för att få in fler kvinnor i byggbranschen och mer mångfald i företagen.

– Samtidigt så vittnar bland annat höstens #metoo revolution och uppropet #sistaspikenikistan att det är en bit kvar. Vi vill med stipendiet bidra till en diskussion om hur vi i framtiden vill att byggbranschen ska se ut, säger Isabelle McAllister.

Nomineringsprocessen öppnade 3 september och pågår på Isabellestipendiet.se fram till 16 september. Årets stipendium delas ut på första mässdagen av Hem, Villa & Bostadsrätt, torsdag 11 oktober, i samband med pressfrukosten. Speciell inbjudan till pressfrukosten kommer.

Torsdag 11 oktober kommer även ett panelsamtal på Kunskapsscenen att anordnas. Temat är: Hur gör vi byggbranschen mer jämställd? Fokus kommer framförallt att ligga på vad företagen och facken kan göra. Samtalet modereras av Rättviseförmedlingens utbildningsansvariga Maria-Pia Cabero.

*Statistik hämtad från fackförbundet Byggnads.

2018 års jury består av:

Isabelle McAllister - designer & kreatör. Instiftare av Isabellestipendiet
Frida Ramstedt - driver Sveriges största inredningsblogg Trendenser
Julia Ohlström - marknadsansvarig Rättviseförmedlingen
Björn Christiernsson - snickare & tv-profil
Karolina Dahl - elektriker och 2017 års Isabellestipendiat
Pirre Starrin - snickare & tv-profil
Mackan Nylén - snickare & tv-profil
Therese Marteleur - målare och 2016 års Isabellestipendiat
Charlotta Gren - chef verksamhetsutveckling, JM Entreprenad

Om Rättviseförmedlingen
Rättviseförmedlingen är en digital folkrörelse som arbetar för en rättvis representation som speglar samhället som det ser ut. Med hjälp av efterlysningar och tips arbetar Rättviseförmedlingen konkret och konstruktivt för att stereotypa föreställningar om kön, bakgrund och fysiska förutsättningar inte ska begränsa människors möjligheter och rättigheter att göra vad de vill och kan. Idag samarbetar över 135 000 personer på sociala medier att hjälpa projekt, företag och organisationer att hitta kompetens som hamnat i skymundan.

För mer information kontakta:
Julia Ohlström, marknadsansvarig Rättviseförmedlingen, julia.ohlstrom@rattviseformedlingen.se
Isabelle McAllister, 073-984 55 69, isabelle@isabelle.se
Göran Ekberg, projektchef Hem, Villa & Bostadsrätt, 08-749 43 06, goran.ekberg@stockholmsmassan.se

För pressbilder besök: Isabellestipendiet.se